|  |  |  | 
Valkotasapaino, WB on videokameran tärkeimpiä säätönappuloita 
          ja silti monet onnistuvat tekemään hyviä videoita tietämättä 
          mitään mokomasta säädöstä. Miten ihmeessä? 
          Nykyiset automaattisäädöt ovat niin hyviä, että 
          ennen niin työläs ja ammattitaitoa vaatinut toimenpide voidaan 
          ohittaa ja antaa useimmiten automaatin huostaan.
 Ellei automaattisi toimisi alati valppaana vahtina, videosi olisi väreiltään 
          kirjavaa ja hyvin epäyhtenäistä. Tämän aiheuttaa 
          ilmiö nimeltään värilämpötila. Luonnossa 
          on eri väristä valoa ja ihmisen tekemät valonlähteet 
          säteilevät kukin omalla lämpötilallaan. Silmä 
          mukautuu näihin vaihteluihin. Se on oppinut, minkä värinen 
          on ihmisen iho ja millaista paperi, esimerkiksi. Filmi- tai videokamera 
          ei tätä opi, vaan mukautuminen pitää tehdä 
          tapaus kerrallaan valkobalanssin avulla tai filmille kuvatessa suodattimilla. 
          Jos kameran perusbalanssi on pielessä ja se tekee koko ajan väärän 
          väristä kuvaa, on kamera kiikutettava huoltoon.
 
 Värilämpötila ilmoitetaan Kelvin-asteissa, joka on itse 
          asiassa absoluuttisesta nollapisteestä lähtevä lämpötila-asteikko, 
          ja ilmaisee tarkoin määritellyn, valoa säteilevän, 
          hehkuvan metallikappaleen lämpötilan. Kynttilä tai tuli 
          vastaa alle 3000 kelviniä, halogeenivalo n. 3200K, aurinko päivällä 
          5600K ja taivaalta tuleva valo jopa yli 10.000K. Vaikeimpia tapauksia 
          ovat loisteputket, joilla ei varsinaista värilämpötilaa 
          ole, vaan eri värisiä piikkejä, joista joskus muodostuu 
          vihreä, joskus punainen yleissävy. Kaikki nämä valonlähteet 
          ihmissilmä osaa nähdä valkoisena, kamera ei.
 
 Videokameroita on tässä suhteessa lähinnä kolmea 
          eri tyyppiä:
 1) Täysin automaattiset - ei mitään säätöä. 
          Kuva useimmiten OK.
 2) Automaatti sekä valinta keinovalolle ja auringolle (preset-asetukset).
 3) Ne, joissa voi edellisen lisäksi tehdä tai lukita valkobalanssin 
          nappia painamalla. Joissakin kameroissa valinta pysyy kunnes virta katkaistaan, 
          toisissa seuraavaan uuteen säätöön asti. Katkeava 
          on kiusallinen ja aiheuttaa helpommin virheitä kuin päälle 
          jäävä säätö.
 Lisäksi ammattilaismalleissa on mahdollisuus tallettaa muistikortille 
          erilaisia balansseja sekä mustan balanssi, jotta myös se pysyisi 
          värittömänä.
 
 Valkobalanssin idea on tehdä kuvan kirkkain osa valkoiseksi. Se 
          pitäisi tehdä riittävässä valossa neutraalin 
          valkoiselle pinnalle. Ammattilaiset kantavat mukanaan esim. korttia 
          tai lehtiötä, ellei varsinaista balanssitaulua käytetä. 
          Käsikirjoituksen puhdas sivu saa usein toimia balanssin kohteena. 
          Säätö pitää tehdä tasaisessa valossa. 
          Kiillot ja heiluvat varjot tuhoavat yrityksen. Siniruutuinen lehtiö 
          tuottaa vähän keltasävyistä kuvaa ja paperin nuhraantuminen 
          voi muuttaa kuvan värisävyä jutun edetessä.
 
 Talvella lumi on otollinen balanssin kohde, jos siitä haluaa saada valkoista. Tosin keväthangilla se on niin kirkasta, että kaikkien kameroiden säädöt eivät riitä, ja silloin hangessa voi olla myös kimaltelevia osia, jotka värjäävät lopputuloksen. Itse otan talvella mieluimmin balanssin aurinkoisesta kohdasta, jolloin varjot värjäytyvät siniseksi ja lumi tuntuu näin kylmemmältä. Pilvisellä   kannattaa varoa puiden ja talojen varjoja, jotka värjäävät hankea. Kesällä taas varjobalanssi on paikallaan. Aurinkoiset osat saavat tästä hieman lisää lämpöä, mikä on hyväksi meidän kesässämme ja kalpealla ihollamme. 
							Hämärässä balansointi ei onnistu, koska täyttä kuvatasoa ei saada aikaiseksi, eli kuvassa ei ole valkoista. Silloin on tyydyttävä preset-säätöihin, ulkona aurinko-, sisällä lamppusymboliin. Kynttilänvalosta saa kyllä balanssin, kun vie paperin riittävän lähelle valonlähdettä, mutta se on mielestäni turhaa, sillä punasävyinen kynttilänvalo näyttää luonnollisemmalta kuin neutraali.
 
						
						
 
						
	3 pientä elefanttia marssi 
	  näin..., mutta videolla ne olivat kovin eri värisiä. 
	  Mikä meni vikaan? Klikkaa kuvia ja näet selityksen. Valon väri näet käyttäytyy eri tavalla kuin termimme 
          sen kuvailemisessa. Mitä kuumempi valonlähde, sen kylmempi 
          (sinisempi) valo. Tuli on oranssinpunaista, halogeenivalo punertavaa, 
          auringonvalo neutraalin valkoista ja taivaalta säteilevä tai 
          hitsausliekki sinistä, jos asiaa katsotaan päivänvalofilmin 
          näkökulmasta. Keinovalobalanssilla taas päivänvalo 
          on jo aivan sinistä. Ammattilaisilla on päivänvalo-purkauslamppuja 
          ja valaisimiin saa kääntösuotimia, kuumaa kestävää 
          kalvoa, joka muuttaa värilämpötilan halutuksi. Myös 
          erilaisille loisteputkille on omat korjaussuotimensa filmillä työskentelyyn. 
          Videolla korjauksen yleensä onnistuu tekemään balanssinappulalla. 
          Jos hankit loisteputkia kotiin, osta Airam 1XC-putkia (luonnonvalo), 
          sillä ne ovat päivänvalon värisiä. Nyttemmin 
          tosin loisteputkien numerointi on muuttunut, eikä Airameita enää 
          ole, mutta vastaavia löytyy.
 
 Erityisen tarkkana balanssin kanssa on oltava sekavalossa, missä esim. ikkunoista tulee valoa lampuin valaistuun sisätilaan. Vastaava tilanne on katoksessa tai teltassa, jossa osa valosta tulee keinovalosta, osa ulkoa. Jos tällaisessa paikassa (esim. kirkossa) haluaa videoida yhtenäisen tapahtuman, ei seinien ja ihmisten väri saisi vaihdella kuvasta kuvaan. Viisainta on lukita WB mielellään jonnekin valonlähteiden välimaastoon eli ottaa balanssi paikasta, mihin osuu vähän kumpaakin valonlähdettä. Tärkeätä on kuitenkin lukitus, eli estää ikkunan tai lampun vaikutus silloin kun se ilmestyy kuvaan. Jos perussävy on hieman pielessä, silmä tottuu kyllä siihenkin katselutilanteessa, mutta jatkuva vaihtelu häiritsee. Tietysti asiaa voi tasoitella vielä editointivaiheessa, mutta se on turhaa tuhrausta.
 
 Toinen ehdoton käsisäädön paikka on auringonlasku. Kamera yrittää tehdä punaiseksi värittyvästä auringosta valkoista ja pilaa tunnelman. Päivänvalo-preset ratkaisee tilanteen tyydyttävästi. (Eihän auringon lämpötila sinänsä muutu illalla, vaan ilmakehän epäpuhtaudet suodattavat säteet eri tavalla niiden tullessa pidemmän matkan ilmakehän läpi)
 
 Niillä harvoilla DV-kameroilla, joissa on oikea WB-säätö, voi tehdä myös harkitusti tyylittelyä ja tunnelmointia. Balanssin kohteena voi käyttää myös värillistä paperia, kunhan se on kirkkain osa kuvasta. Eri kamerat sietävät eri määrän valkoisesta poikkeavaa sävyä. Balanssi muuttaa esim. vaaleanvihreän paperin valkoiseksi ja tämän seurauksena koko kuva muuttuu punaiseksi tai magentan sävyiseksi. Sillä saa makeita auringonlaskuja. Sinertävä balanssi taas tekee kuvan keltaiseksi, määrätty vaalea sinivihreä kullankeltaiseksi. Kuva siis muuttuu balanssivärin vastaväriksi.
 
 Tämän olen vienyt vielä pidemmälle valaisemalla balanssitaulun värillisellä valolla. Kun nyt luonnollisessa ympäristössä olevan kohteen, vaikka ihmisen, valaisee samalla värillä, muuttuu koko ympäristö oudon väriseksi ja valaistu kohde pysyy normaalina. Tällaiseen sävyjen manipulointiin käytetään useimmiten jälkikäsittelyä tietokoneella ja kromakey- tai muuta avainnustekniikkaa. Se onkin sitten kokonaan uuden jutun aihe.
 
 
 
 |